Naturen i vårt närområde

Särskolans närmiljöarbete på Östergårdsskolan –
Ett samarbete med Naturskolan

IMG_0031


– Fjärilar flyger och är fina- vill veta mer om dem. – Hur fungerar fjärilens olika stadier? – Vad äter nyckelpigor och fjärilar? – Kan en tusenfoting vara röd? Eller gul? – Vad äter myror?


Detta var några av frågorna som eleverna i särskolan på Östergårdsskolan ställde sig när deras lärare frågade dem vad de visste om småkryp, och vad de ville veta mera om småkryp.

Klassens tema i höst utgår ifrån naturen i skolans närområde. Syftet med undervisningen är att eleverna ska erbjudas möjligheter att utveckla kunskaper om naturvetenskapliga sammanhang och mönster. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla nyfikenhet och intresse för djur och växter som finns i skolans närmiljö.
Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskap om hur naturvetenskapliga undersökningar kan göras. På så sätt ska eleverna ges möjligheter att ställa frågor om och undersöka djur och växter i närmiljön, utifrån personliga upplevelser och aktuella händelser.

Hur gjorde vi…?

Efter vi träffats i klassrummet för första gången och samtalat kring elevernas teckningar av småkryp, fick de tillsammans med Naturskolan lära sig olika metoder för att hitta och insamla småkryp. De slog med håvar i gräset, ruskade grenar över paraply, sög upp små flygande kryp med insektssugar och sållade jord och förna för att hitta olika småkryp. Dessa fick sedan studeras på plats utomhus och inne i klassrummet med hjälp av luppar av olika slag.

Gråsuggorna blev snabbt favoriter. De matades och fick bostäder i form av löv, bark och stenar. Via olika experiment fick eleverna bl.a. reda på att de trivdes bäst i fukt och mörker och att de andas med rumpan…Vaa!? Eleverna hade också fått med sig myror, enkel- och dubbelfotingar, maskar, spindlar och många fler smådjur. Dessa fanns lätt tillgängliga i ett akvarium på en bänk i klassrummet för upptäckter och undersökningar.

Följande veckor handlade om att hitta ”nya gömmor” i skolans närområde, samla in småkrypen och studera vidare i klassrummet. Eleverna började också samla foton och texter från sina upptäckter och undersökningar som sedan ska bli en tidning…s.k. ”Grävande journalistik”. Här har eleverna olika ingångar till det material som ska produceras t.ex. sportsidorna, kultursidorna o.s.v. Metoden finns beskriven i boken ”Att lära in ute- året runt”.

För att få ytterligare upplevelser att jämföra med fick eleverna besöka Naturskolans lägerskola och lärmiljö på Gården Ön. Här fick de leta småkryp i nya miljöer, använda digitala luppar i labbet, fiska och tända eld för grillning av medhavd korv. En lyckad dag med upplevelser och lärdomar i en miljö som inte finns runt knuten.

Om ca två veckor kommer fjärilspupporna, som klassen övervakar i klassrummet, att kläckas. Detta är såklart mycket spännande och väntan är svår. Vad ska krypa ut ur de fina skalen? Alla andra smådjur i akvarierna har nu fått återvända till sina kompisar där de hämtades in för några veckor sen. Nu väntar vi med spänning på en beskrivning av klassens upptäckter och upplevelser i form av tidningen som just nu framställs.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s