Framtidens lärande är digitalt

I Eldsbergaskolans klassrum pågår aktiviteter som utmanar eleverna att ”gå bakom skärmen”, för att verkligen förstå hur datorer och tänkbara programspråk kan fungerar i verkligheten. Eleverna tränas även i att skapa egna lösningar på problem som de stöter på. Det här är naturligtvis ingen enkel omställning och det finns inte några färdiga lösningar.

Eldsberga1

I fredags besökte IT-utvecklare från Jönköpings kommun skolan. De fick ta del av hur pedagogerna Linda Birgersson och Peter Samuelsson involverar och visar eleverna hur de kan använda sig av bland annat olika verktyg som lärplattan, datorer, robotar och med hjälp av varandra när de programmerar. Besökarna från Jönköping fick också se exempel på hur programmering kan användas för att utveckla de kunskaper och färdigheter som behövs i många olika sammanhang. Bland annat handlar det om att tänka logiskt, att tänka steg för steg, att tänka i abstraktioner och att själv kunna konstruera abstraktioner.

Eldsberga2

På Eldsbergaskolan utgår man från målen att förstå hur tekniken fungerar, att se dess betydelse i samhälle och vardag och att kunna använda den som hjälpmedel i sitt lärande och för praktiskt skapande tillsammans med andra. Ett tankesätt som passar bra för att stärka upp skolans uppdrag i enlighet med Lgr 11 och ger utrymme för eleverna att pröva och utveckla sina idéer och sina intressen. Tankesättet tar också vara på elevernas kreativitet och nyfikenhet och genom att lösa problem och pröva sina egna idéer stärks deras självförtroende och självkänsla.

Programmeringen är en lärplattform där vi når alla elever med hjälp av olika lärstilar. Vi försöker helt enkelt att fånga eleverna i deras verklighet och lära utifrån den. Vi vill få eleverna att förstå att genom kunskap inom olika områden (IKT, programmering) så har de även möjlighet att kunna vara med och påverka. Vi pratar mycket om framtiden och vart den är på väg när det gäller IKT exempelvis hur robotar används vid operationer och inom industrin där de matar in på löpande band istället för oss människor. Vi vill få dem att se hur de i framtiden kan vara aktiva producenten som programmerar dessa istället för att vara passiva konsumenter.

Eldsberga3

För att skapa ett intresse för programmering har Linda och Peter valt att börja med det som kallas blockprogrammering (eller drag and drop) i Scratch.

Där får eleverna se direkta resultat av sitt programmerande för att sedan gå vidare och prova andra digitala lärresurser för att lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.

Det som är särskilt roligt är att flickorna ser programmering som lustfylld utmaning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s