IKT i bildundervisningen 

av Lisa Pettersson, IKT-inspiratör

Vad är bild egentligen? Och varför har vi bild som ett ämne i skolan?

En av våra största utmaningar i skolan idag är att få  alla elever att utvecklas i sin fulla potential, oavsett språkliga förutsättningar. Då har vi styrkan av att kunna använda oss av bilder i vår kommunikation. Det är precis  det bild är för mig, nämligen ett av många språk som vi får möjlighet att lära oss och förstå i skolan för att fullt ut  kunna kommunicera med och förstå vår omvärld.

kreativitet

(Bild:https://suttecity.wordpress.com/tag/ordsprak/)

Ett universellt språk som alla förstår, många gånger med en sprängkraft som är enorm. En demokratisk rättighet att lära sig och att kunna använda – och dessutom en lustfylld sådan!

Många förknippar bildundervisning med att skapa bilder med hjälp av traditionella verktyg som papper, pennor, färg, penslar och lera. Men att använda datorn, surfplattan eller den smarta telefonen som ett redskap i bildundervisningen är kanske inte lika självklart för alla. Kanske känner du att du ”kan för lite” för att våga plocka in den digitala tekniken i undervisningen? Tänk om! Du behöver inte kunna allt själv. Våga släppa loss eleverna i tekniken, för många av dem är det deras egen hemma-arena där de redan har goda grundkunskaper och en inställning till tekniken som gör att de snabbt förstår och lär sig hur t.ex. olika appar fungerar. Tillsammans kommer ni att nå nya höjder i undervisningen och jag lovar, eleverna kommer att längta till nästa bildlektion!!!

Exempel på IKT-baserad bildundervisning:

Projekt ”Selfie”

Vad är ett självporträtt? Är en ”selfie” en ny  företeelse? Om inte, vad har den fyllt för funktion  och vad fyller den för funktion idag?

van gogh

(Bild: commons.wikimedia.org)

Uppgift:

Tillverka en egen ”selfie” dels i klassisk tappning (ett s.k. självporträtt) och dels i ny tappning med modern teknik.

Reflektera över ”selfiens” funktion genom historien. Vad kan vi läsa ut om den tid eller det samhälle personen lever i utifrån ”selfien”? Vad fyller den för funktion idag? Vad vill eleverna berätta om sig själva med sina ”selfies”?

Analysera olika klassiska kända självporträtt och jämföra med olika kända personers selfies. Kan vi se samma behov av att framställa sig själv på ett speciellt sätt? Vad kan vi berätta om personen utifrån självporträttet/selfien?

Det finns en uppsjö av roliga appar att använda om man vill ta selfies med effekter!

Ett tips är PIP Camera https://itunes.apple.com/se/app/pip-camera-selfie-cam-photo/id521922264?mt=8

imagesP23GZQPU

Projekt ”Konst i historien”
Fördjupningsarbete om olika konststilar och konstnärer.

Uppgift:
Tolka ett känt konstverk analogt (mtrl: papper, färg, penslar) Krav: du måste ”baka in” en QR-kod någonstans i konstverket!

Ta reda på fakta om konstnären – skriv…

Ta reda på fakta om konststilen – skriv…

Skapa texterna i appen QR Reader så får du en QR-kod där texten finns inbakad. Detta är det absolut enklaste sättet att använda den här typen av koder och kräver inte att du länkar till någon extern hemsida.

Resultat: En konstutställning där skapande och IKT-teknik går hand i hand, och som garanterat gör vernissagebesökaren mer aktiv än någonsin.

Varför inte avsluta vernissagen med en Kahoot om fakta man fått ta del av?

Tips på appar och hemsidor att använda:

www.getkahoot.com

www.kahoot.it

QR Reader https://itunes.apple.com/us/app/qr-reader-for-iphone/id368494609?mt=8

qr reader140

Projekt ”Animera mera”
Bild i kombination med andra ämnen.

Att kombinera bildundervisningen med andra ämnen i olika teman är en självklarhet för de flesta. Istället för att göra en plansch kan en animerad film vara ett betydligt mycket mera lustfyllt alternativ. Med appen StopMotion är eleverna igång med animeringen i ett nafs! Tänk bara på att det krävs en del förberedelser innan det är dags att börja animera. Så här kan en arbetsgång i att skapa en animerad film se ut:

  1. Samla in fakta om ditt fokusområde. Var noga med att skriva ner dina källor!
  1. Gör en storyboard för att hålla den röda tråden i din film. En storyboard är kort och gott ett manus med bilder.
  1. Tillverka de bilder du/ni behöver till er film. Bakgrund, statiska delar, rörliga delar…

Tips på app:

https://itunes.apple.com/se/app/stop-motion-studio/id441651297?mt=8

StopMotion140

Anne Bamford, professor vid London University of Arts har forskat om de estetiska lärprocessernas inverkan på elevernas skolprestationer. Hon är även författare till boken ”The Wow Factor”. Hennes forskning visar att länder som valt att satsa på estetiska ämnen och kreativ undervisning på ett medvetet sätt klart har förbättrat skolresultaten. Sugen på att läsa mer om det?

http://www.hoglundreportage.se/wp-content/uploads/2009/12/anne1.pdf

Lgr 11 säger att syftet med bild är att eleverna ska utveckla sina förmågor att…

  • kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
  • skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,
  • undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och
  • analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.

I ovanstående projekt kommer samtliga förmågor in i undervisningen på ett naturligt och för eleverna aktuellt och lockande sätt. Så varför tveka? Även om du inte känner dig helt hemma i IKT-världen vinner du otroligt mycket på att våga – inte minst elevernas lust att lära. Tillsammans med eleverna kommer du att lyckas! Lycka till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s