Framtidsverkstaden Eldsbergaskolan

Onsdagseftermiddag och skolan är slut. Kvar på skolan finns 24 elever på mellanstadiet, som har valt att prova på skolans nya fritidsaktivitet, Framtidsverkstaden.
På Eldsbergaskolan har två lärare startat upp en klubb som heter Framtidsverkstaden där pojkar och flickor får testa att programmera och skapa med IT efter skoltid.
Mjukvara ligger bakom den största samhällsomvandlingen genom tiderna, och det är de som är barn idag som ska forma framtidens samhälle. Skillnaden är stor mellan att enbart vara en passiv IT-konsument och att själv kunna skapa, en aktiv producent. Den som förstår hur datorer och program fungerar, får ett helt annat perspektiv på den digitala utvecklingen, betonar Linda Birgersson och Peter Samuelsson.


Det egna utforskandet motiverar
Eleverna springer fram och tillbaka, hjälper varandra och kollar in varandras egenskrivna program. Eleverna prövar sig fram. Det är skratt, förvånade utrop, koncentrerade miner och diskussioner om ”hur gjorde du det där?!” Det finns inget krav på att eleverna ska kunna koda, det lär de sig här, det handlar om att testa sig fram.
– Särskilt om de har suttit och funderat länge blir de väldigt glada när de lyckas. De lär sig att allt inte går jättefort utan att man ibland måste vara noga och tänka efter vad som blev fel och gå tillbaka och rätta.

eldsb2

Mystiken kring datorer, IT och Internet försvinner. Eleverna inser att det i grunden handlar om beslut som fattas av människor – och som kan påverkas och förändras. Därför menar Linda och Peter att det är avgörande att programmering och datalogiskt tänkande blir en del av skolans undervisning. Idag är det en väldig obalans mellan olika grupper i samhället när det gäller kunskaper inom det här området. Det duger inte om vi verkligen vill ha ett demokratiskt samhälle där alla kan vara med och påverka.
Linda och Peter berättar att eleverna gärna klickar tills det blir rätt när de sitter vid datorn och för en vuxen som inte kan så mycket om datorer ser det ut som om de har stenkoll. Men Linda och Peter uppfattar det som att de ofta inte förstår vad de gör. Alla elever förstår inte kopplingen mellan sina knapptryckningar och vad som sker på skärmen. Men när de får arbeta med programmering utvecklar de en förståelse för hur tekniken fungerar och inser att de kan bestämma vad datorn ska göra.

eldsb1

De har även märkt av att de elever som tidigare varit omotiverade och inte velat ta tag i sitt egna lärande nu med glädje ta sig an uppgifterna. Eleverna ber likväl om att få stanna inne på rasterna för att kunna arbeta vidare. Även elever som vi vet har svårt att koncentrera sig, kan nu sitta långa stunder med full koncentration. Detta trots ljud och rörelse runt omkring dem. Något de har svårt för under andra lektioner.

Utmaning för lärare
Linda och Peter är inga ”tekniknördar” utan grundskollärare som har valt att släppa in omvärlden och elevernas vardag och intresse både på skoltid och i fritidsverksamheten. Utvecklingsarbetet med programmering och skapande IT har tagit fart och på skolan pågår arbetet att höja alla pedagogers digitala kompetens. En gång i veckan kommer Linda och Peter låta Framtidsverkstaden vara öppen fram till jul för att sedan utvärdera.

One thought on “Framtidsverkstaden Eldsbergaskolan”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s