På Åledsskolan tar matematikundervisningen nya former

Alla barnen sitter nyfiket och lyssnar till meddelandet från deras nya klasskompis. ”ZIP BIP alla barn i 2A! Ni hälsade på mig med era namn. Jag vill också ha ett namn.”

Sedan ett par månader har åk 2 på Åledsskolan fått en ny klasskompis, BlueBot-roboten, Robi Robot. Det har eleverna själva döpt honom till. Robi kläcktes i ett mystiskt ägg hos klass 2A i början av september. Det mystiska ägget landade i klassrummet tillsammans med ett hemligt meddelande: Ta hand om mitt ägg, håll ägget varmt, vänd det 2 gånger om dagen. Efter att ha ställt hypoteser kring innehållet, forskat kring ägg och jämfört äggstorlekar i äggdiagram fick barnen äntligen veta vad det vad det var för en liten krabat som låg i ägget.

åled1

Genom att arbeta ämnesövergripande har Ingela Sandberg, klasslärare i åk 2, lyckats skapa en fängslande storyline som utifrån en kreativ robotvärld inte har något färdigt slut.

åled3

Eleverna i klass 2 får lära känna den genomskinliga lilla roboten, lära sig hur han fungerar och genom fantasi och klurigheter följa med på en resa i hans magiska värld. Upplägget utgår ifrån hur undervisning och lärande kan inspireras av hur datorer fungerar, värdet av att skolan undervisar i programmering samt vilka kunskaper och förmågor som framtidens skola kommer att lägga vikt vid. Fokus och kopplingar dras till matematiken där barnen får skapa egna robotar av geometriska former och följa mönster när barnen programmerar varandra.

åled4

åled6

I mate­matikens värld talar man t.ex. om rika problem där det ”rika” består i att vägen fram till svaret möjliggör t.ex. matema­tiska samtal, tillämpning av principer, grupparbete, flera lösningsvägar m.m.

åled7

Idag är eleverna mitt uppe i en teknisk pro­blemlösningsprocess. Det är en härlig och dynamisk händelse! Naturligt mål­fokuserade är eleverna engagerade i uppgiften kring vad som händer efter olika knapptryckningar.  En av de utmärkande saker­na för ett sådant projekt är att varje problem kan ha många olika lös­ningar. Att eleverna få tid och möjlighet att pröva igen, att förbättra instruktionen är ett viktigt lärmoment. Om man trycker på knapparna ”minns” roboten hur den är programmerad att röra sig. Och när man stänger av roboten försvinner den lagrade programme­ringen och nollställer man inte roboten finns också den lagrade koden kvar. Detta är inte givet utan behöver testas och prövas.

åled8

Programmering eller datalogiskt tänkande, handlar bland annat om att utveckla problemlösningsförmåga, att tolerera flertydighet, att hantera abstrakta begrepp, att generalisera och att hitta mönster. Ser man det som ett pedagogiskt verktyg som ger nya möjligheter är det lätt att se fördelarna, betonar Ingela Sandberg.

4 thoughts on “På Åledsskolan tar matematikundervisningen nya former”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s