#Detutvidgadekollegiet

Att vara lärare har länge varit ett relativt ”ensamt” jobb. När du går in i klassrummet och stänger dörren så möts du givetvis av alla härliga barn och ungdomar, men det är rätt sällan man har möjlighet att vara flera vuxna i klassrummet, samtidigt. Och även om man har möjlighet att vara flera vuxna i klassrummet, så är det inte säkert att man har tid eller möjlighet att dela reflektioner före och efter lektionen med en annan pedagog.

Det kan också vara så att man arbetar på en liten enhet, jag kanske är ensam om just mina ämneskombinationer, ensam om att ”flippa” klassrummet, eller ensam om att testa en viss metod eller verktyg.

Just denna ”avsaknad” av att ha en kollega på plats, som kan agera bollplank och tankespjärn, när jag själv har behov, tid och möjlighet, var något som jag själv kunde känna av i min undervisning. Det kan då vara bra att tänka ”utanför boxen”.

Det är inte bara de kollegor som finns fysiskt nära som kan agera bollplank och som du kan ventilera tankar, frågor och funderingar tillsammans med. Tack vare digitala verktyg finns det idag helt andra möjligheter att ta del av andra pedagogers tankar, eller själv dela med sig av sina egna.

Den största fördelen med det utvidgade kollegiet är att det sker på dina villkor. Du deltar i diskussioner, aktivt eller passivt, du delar med dig av det du vill dela med dig av, eller väljer att enbart läsa det andra skriver. Du tar del av det som fyller ett behov för dig och dina elever. Du väljer när, hur, och i vilken omfattning du själv är aktiv, det går alltid att logga ut och stänga av sin dator!

Här tänkte jag tipsa om några av de digitala kanaler som jag använder i min undervisning och i mitt arbete som verksamhetsutvecklare. Surfa runt, se vad som passar just dig!

  1. Twitter En social nätverkstjänst och mikroblogg där man skriver meddelanden, så kallade tweets. Varje tweet får vara max 140 tecken, så på Twitter gäller det att snabbt ”komma till kärnan”. På torsdagar kl 20.00 hittar man #skolchatt, ett samtal under en timme med ett förutbestämt ”tema” varje vecka. Alla kan delta, glöm bara inte att ”tagga” ditt inlägg genom att använda en hashtag (#) och skriva #skolchatt sist i inlägget, på så sätt kan alla som deltar i samtalet se vad du skriver.
  2. Bloggar. Det finns så oändligt många pedagogiska bloggar, av och för pedagoger runt om i Sverige. Här kommer fem av mina guldkorn!
  • Pedagog Halmstad – Givetvis 😉 Glöm inte bort att du själv kan delta och bidra genom att skicka in inlägg till bloggen!
  • Skola 365  – en blogg där 365 personer, som alla arbetar inom/har en koppling till skola, under varsin dag 2016 bidrar med var sitt inlägg. Innehållet i inläggen är på ett eller annat sätt kopplade till skola, undervisning, lärande, elevhälsa, värdegrund, ja, helt enkelt 365 olika perspektiv på skola!
  • Tulays IKT-sida – Fyllt med konkreta och användbara IKT-tips för att utveckla din undervisning.
  • FrökenHülya – En blogg om om nyanlända, inkludering, flerspråkighet & utbildning
  • Therese Linnér – Therese skriver om sitt arbete m elever i åk 5 och 6. Therese mottog förra året  Svenska Akademins Svensklärarpris för sitt arbete med att stimulera intresse för språk och litteratur i klassrummet.

På Facebook finns det många grupper och det är enkelt att gå vilse i Facebook-djungeln.. Antagligen finns det en grupp för varje sak du kan tänka dig, men jag vill passa på att tipsa om några grupper som jag tycker du ska besöka eller gå med i (om du inte redan gjort det :)) Obs! För att gå med i grupperna behöver du skapa ett Facebook-konto, detta innebär dock inte att du behöver ”outa” hela ditt privatliv på internet. Skapa ett konto, därefter väljer du själv hur mycket information du vill dela med dig av. Du kan välja att använda ett ”ägg” som profilbild, dvs använda den äggformade symbol som ursprungligen syns som profilbild, men själv tycker jag det är betydligt trevligare att se vilka det är jag träffar på nätet!

1. The Big Five  Över 25 000 medlemmar som ofta och gärna delar med sig av tankar och idéer kring de fem förmågorna/språkutveckling och bedömning för lärande. Göran Svanelid är aktiv i gruppen och lyfter ofta intressanta samtal och frågeställningar.

2. Bedömning för Lärande  En grupp med 21 000 medlemmar. Här får du många bra och konkreta tips och länkar till  bloggar/material för att arbeta vidare med formativ undervisning och BFL.

3. Flippa Klassrummet  Bra och inspirerande sida med 14 000 medlemmar som delar med sig av tips, tankar och erfarenheter kring Flippade Klassrum. Här kan du ställa frågor till andra flipp-kollegor och får snabbt många och kloka svar!

4. Grej Of the Day 27 000 medlemmar kan inte ha fel! Här hittar du ”fenomenet” Grej of the Day och kan inspireras av andra pedagogers ”Grejer” (eller ”sno” rakt av – sharing is caring som vi säger i det utvidgade kollegiet!)

5. Nutidsfrågor med Kahoot. Använder du Kahoot i undervisningen? Varför inte köra nutidsfrågor via Kahoot – i den här gruppen skapas varje vecka ”veckans Kahoot” som man gärna får använda i sina klassrum. Även här gäller ”sharing is caring” – använder du nutidsfrågorna regelbundet så glöm inte att bidra med en och annan fråga själv!

Och du, jag vet att det är lätt att ”fastna” och klicka vidare, och vidare och vidare…Men lugn, bara lugn, det utvidgade kollegiet finns kvar – även efter ett juluppehåll, sommarledighet eller en weekend i stugan! Som med allt annat gäller det att hitta en balans – hur den balansen ser ut för just dig kan bara du avgöra – ingen annan!

ladda ned

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s