Nätverk svenska som andraspråk

Nätverket för svenska som andraspråk vänder sig till dig som undervisar elever i svenska som andraspråk åk 1-9 när eleverna gått ut i ”ordinarie” klass. På våra nätverksträffar får du möjlighet att träffa andra lärare och utbyta tankar och erfarenheter kring undervisning, bedömning, hinder och möjligheter. Varje träff har ett tema som utgår från önskemål av de lärare som deltar vid träffarna. Vid varje träff försöker vi varva teori med praktik.

IMG_0047

Under våren kommer vi att ha tre träffar. Den första träffen (tisdagen den 2/2) kommer att handla om stödmaterialet i svenska som andraspråk som blev klart i december 2015. Stödmaterialet bygger på intervjuer och lektionsbesök som gjordes under våren 2015 på åtta av Halmstads grundskolor samt forskning, lagar och förordningar. Stödmaterialet vänder sig till både rektorer och undervisande svenska som andraspråkslärare och är tänkt som ett stöd vid planering, genomförande och utvärdering av svenska som andraspråksundervisningen. På första nätverksträffen kommer du att få mer information om tankarna bakom samt möjlighet att utifrån stödmaterialet se på din skolas svenska som andraspråksundervisning.

Träff nummer två (onsdagen den 23/3) kommer vi att ägna åt en av framgångsfaktorerna för svenska som andraspråksundervisningen, nämligen interaktion. Genom att använda språket lär vi oss språket men för att undervisningen ska ge resultat behöver vi pedagoger fundera över hur interaktionen sker, träna eleverna i interaktion och utmana deras språk. På träffen kommer du att få teorier och tankar kring interaktionen i klassrummet men även praktiska övningar som du kan använda i ditt klassrum.

IMG_0048

Den sista träffen för terminen (tisdagen den 10/5) fördjupar vi oss i det systematiska kvalitetsarbetet. Vid våra skolbesök under våren visade det sig att det systematiska kvalitetsarbetet i svenska som andraspråk var minst utvecklat av de tre fokusområdena som vi tittade närmare på. Så frågan vi ställer på vår sista träff är: Hur kan man höja kvalitén på undervisningen och därmed få högre måluppfyllelse för eleverna genom att utgå från att följa upp och kartlägga, analysera, planera och genomföra?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s