NAO lämnar Högskolan i Halmstad och tar ett kliv ut i samhället för att besöka Åledsskolan

Att digitalisering är en trend som påverkar vårt samhälle, vår vardag och inte minst skolan är de flesta av oss överens om. Pedagoger på Åledsskolan har valt att utveckla sin undervisning så att teknik, programmering, kreativitet och digitala verktyg har en alldeles självklar plats i skolvardagen. Ett förhållningssätt som skapar skillnad i elevernas upplevelse av sitt eget lärande.

I torsdags fick skolans F-2 elever veta att de skulle få besök. Spänningen var på topp när barnen vandrade till musiksalen för att få se vem den mystiska gästen kunde vara. Där på golvet satt en 58 cm hög robot tillsammans med Veronica Garpes och Fei Xu, som båda undervisar i dataprogrammering på Högskolan i Halmstad. När alla barn kommit in i rummet reste sig roboten upp och sa ”Hej! Jag heter Johnsson. Kul att vara här i Åledsskolan”. Därefter började han gå framåt. Han berättade att han skulle dansa en dans. Detta gjorde Johansson innan han torkade av svetten från pannan och satte sig ner.

Ju mer komplext informationssamhället blir, desto mer ökar behovet av uttrycksformer och kommunikation. Idag är så gott som allt vi möter, som konsumenter och medborgare, uppbyggt av kod och programmering.

På Åledsskolan var barnen mycket imponerade över alla rörelser Johnsson kunde göra. Av Veronica Garpes och Fei Xu fick eleverna veta att Johnsson har sensorer och kameror i sina ögon som gör att han reagerar på ljus och rörelser. Barnen fick pröva att klappa händerna för att få se att Johnsson vände sig mot det håll ljudet kom. De fick också ta del av datorprogrammet som Johnsson programmeras i och modell av vad som händer genom konstruktion. Barnen hade många frågor och fick bl.a. veta att Johnsson kan prata flera olika språk, att han kan resa sig upp när han ramlat, att han kan gå i olika vinkar och att han kan sjunga.

nao1

Det intressanta i undervisningssammanhang är ändå den möjlighet programmering ger när det gäller att skapa mening, eller kanske snarare meningsfullhet i lärandet.

De nya erfarenheterna eleverna gjorde i sammanhanget handlade om att kunna förändra beteenden med hjälp av sina förvärvade programmeringskunskaper i en verklig kontext. Hur man kan koppla samman den fysiska världen med den digitala genom att arbeta med elektronik, sensorer och programmering. Programmering är konkret, kreativt och ämnesövergripande. Det ger eleverna möjlighet att förverkliga sina egna idéer, det ger omedelbar respons och det finns många möjliga lösningar på samma problem. Ingela Sandberg beskriver arbetet utifrån att ”elever lär sig bäst då de får möjlighet att synliggöra sitt lärande för andra” och det är precis det som programmering är en del av i skolutvecklingsarbetet på Åledsskolan. I undervisningen utgår programmering som en del av en ämnesövergripande undervisning där programmering handlar om att utvärdera olika lösningsmodeller, designa en lösning, skriv programkod, testa, utvärdera dess effekter och pröva på nytt.

nao2

Barnen tränar förmågan att ställa frågor, att våga komma med egna förslag, idéer, funderingar och tankar. Men också kunskap kring matematik, antal, form, läge, mätning, tid och så vidare. Framför allt är målet att barnen ska bära med sig en känsla av igenkänning och strategi när de går vidare i problemlösning. Steget blir inte så stort eftersom de utmanats i att resonera sig fram till möjliga lösningar och svar redan i lägre åldrar. Vi vill starta det livslånga lärandet mer medvetet tidigare.

 

För lärarna på Åledsskolan handlade NAOs besök också om att visa upp en intressant bransch som utvecklas i hög takt och står inför stora förändringar. Genom att knyta an till högskolan, deras arbete och samverka består elevernas skolvardag av alltfler verkliga case och scenarier att lösa.

Är du som pedagog intresserad av programmering finns det möjlighet att ta del av en komeptensutvecklingsdag för åk F-3 inom ramen för RUC. Se följande länk

http://www.hh.se/akademinforlarandehumanioraochsamhalle/samverkan/regionaltutvecklingscentrum/ruckompetensutveckling/anmalanseminarium160413.65443771.html

Elisabeth Hallén, samordnare, Halmstad kommun

Ingela Sandberg, Åledsskolan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s