God ljudmiljö

Hörselpedagogerna Ewa och Kerstin skriver om vikten med en god ljudmiljö och ger konkreta tips på hur man förbättrar miljön på förskolan och skolan.

Förskola/skola är Sveriges största arbetsplats.

Varje dag träffar pedagoger, som vill lära ut, barn/elever som vill lära sig nya saker och få nya kunskaper.

Tyvärr är ljudmiljön i många förskolor/skolor inte bra och det gör det svårt för både pedagoger och barn/elever ”att göra ett bra jobb”.

Nedan kan du ta del av både enkla och lite mer kostsamma åtgärder för att förbättra ljudmiljön på din arbetsplats.

För ytterligare fördjupning inom området kan vi rekommendera att gå in på Ljudskolan.se. Där det på ett enkelt och lättförståeligt sätt går att läsa om t.ex. vad ljud är, buller, hur ljud påverkar oss, konkreta tips på hur man kan skapa en bättre ljudmiljö…

Hur kan vi då skapa en god ljudmiljö i skola/förskola?

Minska bullret och skapa en bättre ljudmiljö

  • Ljudabsorbenter i tak och på väggar
  • Stäng dörrar till angränsande rum/korridor
  • Stäng fönster (trafikbuller)
  • Sätt inte på något extra ljud i rummet (musik)
  • Stoltassar
  • Ljuddämpande samlingsmatta/ alternativ pusselmattor
  • Ljudabsorberande tapiflexbord/bänkar
  • Akustikgardiner
  • Se över ventilation och andra ljudkällor som åstadkommer lågfrekvent buller (infraljud)
  • Släplister under dörrar
  • Lister på skåp, lådor, dörrar och bänkar
  • Linoliummatta eller skumgummi med vaxduk på och under g:a bord
  • Filtmatta(skumgummi)i pennfack, lådor, whiteboardtavlans pennlist
  • ”Tysta leksaker”
  • ”Trolla bort” stora ytor
  • ”Gör rum i rummen” på förskolan. Det får bara vistas ett visst antal barn på varje station. Gör en skylt med streckgubbar.
  • Begränsa antalet barn i ”varje rum”
  • Ta emot barnen utomhus istället för inomhus
  • Organisera barngruppen i smågrupper och dela upp inne och ute
  • Vissa aktiviteter kan faktiskt förflyttas utomhus (ex.vis lek med spis och kastruller)

 

  • Viktigt att presentera nytt material för barnen och hur det ska användas
  • Färgsortera t.ex lego och pärlor i mindre lådor/burkar
  • Ta inte bort lekmaterial, men begränsa hur mycket det ska finnas framme
  • Personalen ska få kunskaper och bli medvetna
  • Personalen måste prata lugnt och lågmält
  • Samtala med barnen/eleverna om vad ljud är
  • Börja alltid höstterminen med ”ljudmiljövecka/veckor”
  • Gör ”ljudlådor” tillsammans med barnen
  • Miljön i förskola/skola ska hela tiden vara föränderlig
  • Målet är att skapa ett ljudsmart inomhusklimat utan ljudstress och störande ljud
  • Anlita en akustiker och gör en ”bullerinventering på förskolan/i skolan
  • Be personal med kompetens inom din förvaltning göra ”BULLERRONDER”
  • Rätt åtgärder för en bra ljudmiljö är en smart investering, som betalar sig i längden

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s