”Kick-off” för processtödjare inom interkulturell kompetens

Den senaste tidens ökande inflöde av flyktingar, från krigets Syrien och andra oroshärdar i världen, har inneburit en större efterfrågan av interkulturell kompetens. Detta för att både barnen och pedagogerna på bästa sätt ska skapa en givande lärandemiljö eller som projektansvarig Azra Vodenicarevic säger: det handlar inte bara vad barnen kommer ifrån, utan också vad de kommer till. Det var också utgångspunkten när cirka 50 personer hade samlats för en processtödjare – ”kick-off” i multimediasalen på Furulundsskolan onsdagen den 10 februari.

Programmet under dagen bjöd på ett rikt utbud kring olika infallsvinklar. Azra Vodenicarevic föreläste om interkulturell kompetens och barnkonventionen medan psykologen Christopher Levin föreläste om det salutogena hälsofrämjande perspektivet i möte med barnen. Inbjudna talare för dagen var Eva Ohlsson, expert på hedersrelaterat förtryck, som föreläste kring utmaningar i de olika norm och värdesystemen och Engella Ameri, afghansk kvinnoaktivist, som föreläste kring kvinnor i den afganska kontexten med utgångspunkt från sin egen personliga resa. Dagen avslutades med workshop där deltagarna själva fick diskutera och reflektera kring de olika ämnen som kommer att behandlas under de 9 kommande träffarna. Detta för att de själva skulle fundera kring vilka kunskapsbehov som finns i verksamheten och hur dessa ska utformas.

Denna heldags ”kick-off” var introduktionen till en längre serie av träffar där samma pedagogiska personal kommer att mötas i tre timmar en gång i månaden under året som kommer. Teman som kommer att avhandlas berör följande ämnen:

  • olika normer och värdesystem – Läroplansmål i relation till olika norm och värdesystem (hur kan vi på bästa sätt arbeta med läroplansmålen i samband med när de olika normsystem krockar)
  • hedersrelaterat våld och förtryck (i relation till en internationell kontext)
  • könsstympning
  • flerspråkighet med Erica Eklöf och Johanna Kristensson
  • fördjupning i ett interkulturellt förhållningssätt
  • normkritiskt perspektiv
  • det salutogena perspektivet (det friskahälsofrämjande perspektiv i mötet med barnet)
  • praktiskt arbete utifrån verkliga fall med fokus på ett psykologiskt perspektiv (Katarina Erixon)
  • barnkonventionen som inkluderingsverktyg

De ansvariga för utbildningen, men även den utbildning som kommer att rikta sig mot elev- och hälsovårdsteamen, är det interkulturella teamet från Kärnhuset i form av Azra Vodenicarevic (verksamhetsutvecklare och projektledare), Christopher Levin (psykolog) och Karin Jonegård (jämställdhetsutvecklare).

/Karin Jonegård, Azra Vodenicarevic och Christopher Levin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s