Koduppdrag på matematiklektionen

Li Alyhr, IKT-inspiratör och lärare på Valhallaskolan ger tips om hur du i matematikundervisningen kan koda utifrån uppdrag med Blue-Bot.

valhalla

Eleverna i min klass (åk 4) har innan sportlovet fått koda utifrån uppdrag som jag skrivit åt dem. Jag gjorde en Bluebot-bana som bilden visar, vi tränar bråk och koordinatsystem. Jag har satt post-it lappar på banan för att kunna byta ut bråken mot exempelvis multiplikationer, geometriska figurer eller vad vi kan tänkas hålla på med i matte för tillfället. Runt banan har jag skrivit ut koordinater. Eleverna jobbar med att lösa korta uppdrag som jag skrivit, exempelvis:

  1. Börja i ruta 1.1 och gå över två bråk som har samma värde som bråket i startrutan. Stanna i ruta 4.2.

Efter kort instruktion och genomgång av koordinatsystem som var lite nytt för dem var det bara att köra igång. Vi fick många vinster förutom att träna bråk som var huvudsyftet. Vi övade följande:

  • förmågan att föra och följa resonemang genom att kommunicera matematik. Eftersom eleverna fick diskutera mycket och förklara för varandra hur de tänkte.
  • använda matematiska begrepp. Det var några få uppgifter som krävde att de pratade med varandra och faktiskt använde begreppen i matematik.
  • lösa matematiska problem. När man samkör två olika områden i matte blir det mycket för eleverna att hålla i huvudet, de blir problemlösning och de behöver använda varandra för att lösa uppgifterna.

Ett stort plus med lektionen var så klart att alla eleverna var engagerade, hade roligt och vi kunde nästan höra hur det knakade när vi tänkte och diskuterade hur vi skulle programmera 🙂

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s