Programmering åk 4-9

Onsdagen den 20 april arrangerades en dag på Högskolan i Halmstad som fokuserade på programmering i åk 4-9 i grundskolan. Det var ett RUC-seminarium, arrangerat av Högskolan i Halmstad i samverkan med bland annat Halmstad kommun.

Eftermiddagen inleddes av Carl Heath, forskare och utvecklare på Interactive Institute Swedish ICI och Chalmers. Föreläsningen tog även upp hur vi rustas som medborgare i det digitala samhället, och hur det påverkar våra värderingar. Efter detta deltog besökarna i en workshop där de gavs möjlighet till introduktion av programmering och IT som formbart material, oavsett vilket ämne du undervisar i. Pröva på och känn och kläm genomfördes med stöd av lärplatta, dator samt olika robotverktyg.

Conny Gottfridsson, Fyllingeskolan presenterade hur de arbetat med programmering på skolan under hösten 2015. Intresset väcktes genom en föreläsning av bland annat KomTek på Arenahallen. Trots att de var totalt okunniga inom området bestämde de sig för att testa ett koncept under Elevens val. Eleverna fick pröva på att programmera med hjälp av programmet Scratch och skapade även datorspel. Skolan har arbetat starkt med mjuka värden och försökte anpassa även detta område till att inbegripa värderingsarbete. De äldre eleverna programmerade och bjöd sedan in de yngre eleverna för att testa deras skapelser.

Detta var den andra seminarie-dagen med programmering i fokus för att väcka intresse men också för att fortbilda lärare inom området.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s