NordNice på Finlandsbesök

Finland stod denna gång som värd för konferensen i NordNice-projektet där Sverige deltar med två skolor från Halmstads kommun, Eldsbergaskolan och Valhallaskolan. Utöver skolorna deltar också Linköpings universitet, Uppsala universitet och KTH.

Kort presentation av NordNice.

Projektet startade under 2015 och drivs av NordPlus programmet. NordNice är ett nätverk av lärare och forskare från de tre Baltiska länderna samt Sverige och Finland.

Syftet är att utarbeta strategier och metoder för undervisning av Computational Thinking (CT) och programmering.

Målet är att förbättra kvaliteten i undervisningen av CT och programmering. Detta ska ske med hjälp av utvecklande av och även nya innovativa didaktiska metoder och ramar för utbildning och träning av lärare.

W Finland grupparbete 1 IMG_1104

Konferensen

Lauri Malmi från Aalto University öppnade och hälsade deltagarna välkomna till konferensen som denna gång hade huvudtemat ”Tools for teaching and learning programming”

Lauri berättade om nuläget i Finland och hur de framskrider i utarbetandet av sin läroplan. Vi fick också se hur man i Finland delat klasserna 1-9 i tre grupper, 1-2, 3-6 och 7-9. Här visades hur progressionen är tänkt mellan stadierna och hur man övergripande ska jobba med programmering.

I huvudsak ska man i varje stadie poängtera,

* vad som är viktigt att genomföra övergripande för stadiet

* exempel på vad man kan göra på klassrumsnivå

* exempel på vilka verktyg som kan användas i stadiet

Efter Lauris genomgång var det Valentina Dagiené från Vilnius University som berättade om vad som händer just nu och vad som prioriteras i läroplaner och vilka initiativ som tas ur ett europeiskt perspektiv.

Vi blev presenterade mängder av statistik kring arbetet som sker i Europa. Några siffror delar jag nedan,

* 12 länder har programmering idag som specifikt ämne

* 13 länder har integrerat programmering i teknikämnet (några länder har inte teknik som ämne)

* Ett flertal länder har också integrerat programmering i övriga ämnen, då främst inom matematik

Valentina gick också igenom hur utbildning av lärare genomförs i Europa. Detta sker på många olika sätt tex distansutbildning, webbaserad utbildning och kurser.

Lite märkligt så fanns Sverige över huvud taget inte med i de statistiska uppgifterna. Sverige är en vit fläck på Europakartan som visade nuläget inom undervisning av CT och programmering.

Därefter blev det en rad av presentationer från övriga medlemsländer i NordNice. Vi kunde ta del av konkreta exempel på vad som sker på klassrumsnivå och vilka verktyg som används i undervisningen.  Intressant är att se att även om övriga länder ligger före oss när det gäller styrdokument så skiljer inte arbetet i klassrummen oss åt särskilt mycket. I stort sett använder vi samma verktyg och även i samma syfte.

 

Samtal med finska lärare

Under konferensen delades deltagande lärare in i grupper för att ta fram konkreta planeringar för arbetet i klassrummen. Vi två lärare från Sverige fick jobba tillsammans med två svensktalande lärare från Mattlidens skola som har sin undervisning på svenska. Grupparbetet blev det inte så mycket med men däremot mycket intressanta samtal kring skillnader och likheter mellan våra länders skolor och undervisning. Fick också ta del av intressanta metoder för konkret arbete i klassrummet. Tex hur de jobbade med ”debugging” på ett annorlunda sätt än vad vi sett tidigare.

 

 

Just ”debugging” är kanske det vi missat en del i vårt eget arbete och lyssnar man på forskarna är detta en mycket viktig del att utveckla och implementera i undervisningen.

W Finland Li och två lärare 1 IMG_1105

Samtal med de svenska forskarna

Det är verkligen ett sant nöje och ett privilegie att under ett par dagar få möjlighet att diskutera sina egna idéer och tankar med de forskare som finns tillhands och som gärna bollar idéer och svarar tålmodigt på frågor. För och nackdelar, svårigheter och utmaningar kommer fram på ett sätt som man inte sett det förut. Inspirerande och lärorika samtal att ta med sig hem till sin egen verklighet.

W Finland svensgänget 1 IMG_1129

Kommande aktiviteter

De två nästkommande konferenserna i NordNice kommer att ske i Sverige. Uppsala och Linköping kommer att stå som värdar. Utöver vad forskare då kan meddela så är det också dags för svenska lärare att visa övriga medlemsländer vad som sker i de svenska klassrummen.

Svenska deltagare

Fredrik Heintz, Linköpings universitet

Arnold Pears, Uppsala universitet

Lennart Rolandson, Uppsala universitet

Lars-Åke Norden, Uppsala universitet

Li Alyhr, Valhallaskolan

Peter Samuelsson, Eldsbergaskolan

Skrivet av,

Peter Samuelsson

Eldsbergaskolan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s