Pokémon Go i skolan?

”Något hände i stadsbilden runt den 16 augusti.
Människor med mobiler promenerar, sladdar till extra batteri ned i fickor syns, och folk går, går och går. Man snurrar, stannar till, tittar upp fnissar ibland. Några cyklar, lite långsamt, hela tiden handen om mobilen. Rörelserna sker i zickzack eller ibland i varv och cirklar. Stadens rum verkar ha fått ett magiskt innehåll av digitalt slag…” skriver gästbloggaren Inger Edforss Fuchs på Pedagogsajten Familjenhelsingborg. 

(Längre ner finner du länken till hela Ingers inlägg)

Vad är det hon har uppmärksammat?

Jo, i juli månad släppte företaget Niantic ett nytt mobilanpassat spel, Pokémon Go, som det därefter skrivits och pratats mycket om i olika medier. En del anser att det är bra och ser många fördelar medan andra tycker att det är sämre och förfasar sig över det. Det finns åsikter om att förbjuda spelet i olika sammanhang ex i skolans värld.pokemonPokémon Go, PG,  har lockat unga som gamla att gå ut i samhället för att fånga virtuella små varelser med sina mobila enheter. Nya möten och kontakter har skapats. En del som vanligtvis inte går utanför dörren av olika skäl har lockats ut i jakten på dessa små figurer. Under jakten kan man samla på sig olika användbara saker såsom bollar, bär eller exempelvis olika ägg som kläcks när man gått en sträcka på 2, 5 eller 10 km. Detta stimulerar och motiverar fler att röra på sig mer än vanligt.

pokemongo2

Nu är frågan; kan detta vara något att dra nytta av i förskola/skola? Hur kommer detta att hanteras i Halmstad? Vilka fördelar/nackdelar för det med sig?

Ett flertal lärare skriver på olika sociala medier om sina tankar utifrån Pokémon Go och hur det skulle kunna användas inom skolan. Här nedan kommer texter från tre lärare som funderat över vilka möjligheter det finns med Pokémon Go:

Pedagogsajten Familjenhelsingborgs gästbloggare Inger Edforss Fuchs skriver hon om sina tankar om Pokémon Go. I hennes inlägg finns även länk till en GOTD om PG samt lite informationsfilmer och andra bra länkar och tips.

Något hände i stadsbilden runt den 16 augusti.
Människor med mobiler promenerar, sladdar till extra batteri ned i fickor syns, och folk går, går och går. Man snurrar, stannar till, tittar upp fnissar ibland. Några cyklar, lite långsamt, hela tiden handen om mobilen. Rörelserna sker i zickzack eller ibland i varv och cirklar. Stadens rum verkar ha fått ett magiskt innehåll av digitalt slag.

Samtidigt kommer det fler och fler blänkare i sociala medier, om Pokemonszombies och så vidare. Jag ser humor, jag ser ilska och frustration i inlägg bland annat via Facebook, och jag, jag blir så nyfiken.

Spelet PokémonGo släpptes i Sverige 16 juli, jag laddade hem det dagen efter, promenerade därefter förbi Dunkers och såg då att något mycket synligt och märkbart hade hänt. Jag kunde räkna in att mellan 50-60 människor satt på murar och trappor, småpratade, tittade i skärmar, blickade upp. – Vad gör de? – Vad händer? De spelar Pokemon!

Läs hela hennes inlägg här Mina tankar om spelet PokémonGo

Även Maria Grönhave i Helsingborg skriver på sin blogg, om Pokémon Go i undervisningen. Hon ser flera möjligheter att arbeta med PG i ett flertal ämnen i skolan.

Antingen älskar man Pokémon Go eller så gör man det inte 🙂 Jag är en av de tusentals som gärna spelar PG. Och jag ser potential i spelet. För de som inte spelat så ska jag när jag laddat hem appen Pokémon Go, fånga in olika Pokémon – figurer och där igenom samla på mig poäng, stardust och gå till olika platser (Pokéstop) för att samla på mig bollar som jag använder då jag fångar figurerna. Spelet visar på en karta var jag befinner mig och var jag kan hitta tex Pokéstop. 

Nåja, är man mer nyfiken så kan man ju alltid ta hem spelet och kolla. 

Jag ser många möjligheter i att använda detta spel i undervisning. SO, svenska, matematik, idrott och hälsa är de ämnen som direkt kommer upp. 

SO – kartläsning, väderstreck, korta fakta om platsen där ett Pokéstop är – då kan eleverna få i uppdrag att komma ihåg eller skriva ner den fakta det står och sedan forska vidare kring detta i klassrummet…”

Läs hela hennes blogginlägg här: Pokémon Go i undervisningen

Mark Warner, primary teacher i Storbritannien,  skriver på den engelska sajten Teaching ideas om ”Ways to use Pokémon Go in the classroom”. Han tar upp användandet bl a i följande ämnen: engelska, matematik, NO, IT, bild, musik, geografi, SO mfl.

Pokemon Go is an AR (augmented reality) game in which you explore the real world and use a mobile app to ‘catch’ hidden Pokemon creatures. These appear on your map and can be collected, trained, evolved and also used in battles. The game can be used as the starting point for learning in many different subjects.

Many of the activities below can be completed in the classroom after a fun-filled session of catching Pokemon outdoors (although this isn’t essential).

If you have any other ideas, please leave a comment at the bottom of the page. Thanks!

Teaching Ideas and Resources:

English

  • Create a set of instructions to teach people how to play Pokemon Go.
  • Write a review of the game. Look at the existing reviews in the App Store. Can you use similar words and phrases?
  • Create a character description of a Pokemon.
  • Write a fiction story based on an adventure that one of the Pokemon has.
  • Write a diary entry from the point of view of your avatar in Pokemon Go.
  • Create a fact file about some of your favourite Pokemon.
  • Write a persuasive letter to your teacher asking them to let you play the game in your lessons!
  • Write a balanced argument that outlines the positive and negative arguments related to using games in school.
  • Write a newspaper article about the Pokemon Go ‘craze’ that is sweeping the globe.
 Maths
  • Calculate how far you have travelled during your Pokemon catching sessions.

  • Use the game to discuss position and direction, e.g. in which direction is the nearest Pokestop?

  • You could also investigate angles (and clockwise / anti-clockwise) while playing the game, e.g. how many degrees should I turn to face the nearest Gym? 

  • Use Venn and Carroll diagrams to sort Pokemon into different groups.

  • Compare the weight and height measurements of different Pokemon (this information can be found in the Pokedex) and use this for data handling / statistics activities.

Läs hela hans text här: Ways to use Pokémon Go in the classroom.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s