Ingenting är omöjligt, vi bygger en blåval!

Under höstterminen 2015 och vårterminen 2016 jobbade vi som tidigare med ”Språk och Kommunikation” men projektets inriktning var nu, ”Språka” ur ett naturvetenskapligt perspektiv.

Vi pedagoger på Tallegren började att titta på vad barngruppen (1,5-5 år) var intresserade av på förskolan och snabbt kunde vi se att vatten var av stort intresse. Detta blev startskottet för vårt tema ”Vatten”. Hur skulle vi nu starta upp detta på ett bra sätt?

Vi började att läsa i boken ”Vägar till naturvetenskapens värld” för att få mer kött på benen och inblick i vårt uppdrag. Sedan hade vi en arbetskväll där vi prajmade vår avdelning med bilder på de olika faserna fast, flytande och gasform, vi gjorde regnmoln, snömoln och istappar som vi hängde på lamporna i taket och det kom upp bilder på olika fiskar lite varstans.

Vi ställde sedan frågan ”Var finns det vatten?” för att se vad barnen hade för vetskap om vatten och svaren blev många: i kranen, i havet, i stuprören från regnet, i bäcken och några barn svarade i akvariet på sin förra avdelning.

Efter detta gick vi och upptäcker ställena som barnen svarat med. Vi på Tallegren bestämde oss sedan för att starta upp ett eget akvarium. Genom föräldrar fick vi ett akvarium att börja förbereda för våra fiskar. De stora barnen fick sedan åka med buss till Arken Zoo och vara med och köpa fiskarna. Här började vi se att barnen hade ett intresse för fiskar. En dag satt barnen och tittade på klipp på youtube och en sjungande blåval dök upp. Barnen pratade mycket om den där blåvalen

När några satt i ateljén och målade ville de måla blåvalar, men hur ser dem ut? Med hjälp av internet tog vi fram bilder och fakta om blåvalen och skapandet flödar.blåval 3

Till slut vid en frukost kom frågan: Kan vi bygga en blåval?

Klart vi kan säger vi. Ingenting är omöjligt!

Vi börjar tillsammans med barnen att spåna hur vi kan bygga en och hur stor den ska vara. Man ska kunna sitta i den och titta på ipaden, den ska spruta vatten när vi tar ut den, var några av förslagen.

Vi bestämmer oss för att jobba med papier maché och letade fram ett klister som inte var farligt för barnen. Vi gjorde eget lim av potatismjöl, socker och vatten.

blåval 4

Med hjälp av vår vaktmästare fick vi hjälp att bygga en ram som vi sedan klädde in med hönsnät. Sedan började vårt arbete med att riva papper och börja lägga lager på lager för att skapa vår blåval.

Föräldrarna var delaktiga genom material och hjälpte till att lösa frågor vi hade på vägen.
blåval 7

Vi fick materialkännedom. Barnen var delaktiga på olika sätt. Koka lim, klabba på med tidningspapper och riva papper. Vi använde olika tekniker för att applicera lim som att använda händerna, pensla eller rolla med roller. Att färga limmet blått/grönt/rött gjorde att fler barn blev intresserade. Slime, som de kallade det. Barnens intresse uppehölls genom att skapandet gått in i olika faser.

Barnen var mycket drivande i detta projekt och frågade om vi inte kunde jobba mer på valen. Efter en hel termins jobb och slit var vi äntligen i mål, vi hade byggt vår blåval! Vi insåg att det är möjligt att göra såna här stora projekt när man gör det tillsammans, men även att det blev ingen stor kostnad för att komma i mål.

För att avsluta projektet hade vi en sommarfest flyttade vi ut vår blåval på gården och skulle nu testa om vår vattenpump som en förälder hjälpt oss att bygga skulle funka.

Väntan var olidlig och visst kunde det spruta vatten från vår blåvals blåshål!!

/ Skrivet av pedagogerna på avd Tallegren, Wekalyckans förskola

 

 

 

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s