Värdegrundsarbete som blivit viralt

Tänk att det arbete som du gör tillsammans med dina elever visats upp mer än 100 000 gånger.  Att du som pedagog inte bara fått barnen/ungdomarna i ditt klassrum att ta in och lära, utan att tusentals andra också uppmärksammar och värdesätter det arbete som gjorts på din arbetsplats. Just nu är det verklighet för fritidspedagoger och eleverna i Fjärilen klass 3 på Grisbackaskolan i Umeå. Deras video ”Stopp min kropp” har nämligen blivit en viral succé på Facebook och även spridits i annan media. Ett arbete med värdegrund som verkligen fått uppmärksamhet. 

Att jobba med värdegrund tillsammans med våra barn och ungdomar är ett av skolans grundläggande uppdrag, och det ska ständigt finnas närvarande i våra förskolor, skolor och fritidshem. Det är dock inte alltid som detta arbete syns lika tydligt som de betyg som sätts eller det lärande som alla förväntar sig att barn och ungdomar ska få tillgång till i skolans värld. Det är därför extra kul att kunna lyfta fram ett exempel där man kan se hur en skola satsat på sitt värdegrundsarbete och fått spridning för detsamma.

Stopp

[Screenshot från musikvideon ”Stopp min kropp”]

I en intervju med P4 Sveriges Radio Västerbotten  berättar fritidspedagogerna Linda Berggren och Gabriella Amtholt om hur man kom på idéen att göra en musikvideo efter att eleverna jobbat med Rädda Barnens handbok ”Stopp min kropp” en handbok som guidar vuxna i att prata med barn och unga om kroppen, sexualitet, gränser och sexuella övergrepp. Linda Berggren kontaktade då artisten bakom musiken som används i videon, Isa, och bad om lov att använda Isas melodifestivallåt. Artisten gav sitt tillstånd och sedan var man igång. Texten till ”Stopp min kropp” författades och sedan fick eleverna både jobba i musikstudio och spela in musikvideon.
Lyssna på P4:s artikel här

Sett från ett pedagogiskt perspektiv så finns mycket att lära av Grisbackaskolans arbete. Här har man jobbat aktivt med värdegrund samtidigt som man arbetat skapande, kreativt tillsammans med eleverna. Därutöver går det även att dra direkta kopplingar till centrala innehåll i grundskolans kursplaner och fritidshemmens läroplan: såsom att eleverna i idrott och hälsa ska arbeta med ”Takt och rytm i lekar, danser och rörelser till musik”  och att man i musik ska jobba med ”Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser” . Sammantaget: Ett värdegrundsarbete som många av de tiotusentals som sett slutproduktionen säkerligen kommer att komma ihåg och förhoppningsvis även inspireras av.

Har du inte redan sett musikvideon? Då hittar du den här

/Anna Maria Hedlund, jämställdhetsutvecklare, Resurscentrum Kärnhuset

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s