robothand håller röd pusselbit, människohand håller illustrerat huvud med tomrum och plats för samma pusselbit

Hur AI påverkar skolan är ett högaktuellt ämne, ständigt i förändring. För att ge stöd åt dig som är lärare eller rektor följer Skolverket utvecklingen, samlar information och råd och arrangerar seminarier på temat. Den 21 september kan du till exempel delta i ett webbinarium om chatbottar i skolan.

Skolverkets AI-seminarier

Anmäl dig till webbinariet Chatbottar i skolan – 21 september klockan 10.45-12.00 på Teams

Se seminariet ChatGPT

Viktigt att veta om AI-drivna chattbottar

  • Det finns idag inga pålitliga verktyg för att avgöra om en text är skriven av en chattbot. Skolverket avråder från inlämningsuppgifter som betygsunderlag om man som lärare inte kan säkerställa tillförlitligheten i innehållet.
  • Som med andra webbtjänster behöver man vara vaksam på hur personuppgifter och andra känsliga uppgifter hanteras.
  • Chattbottar kan säga saker som är direkt felaktiga, även när det låter pedagogiskt och övertygande.
  • Den världsbild och de värderingar som chattbottar målar upp behöver inte stämma med det svenska samhället.
  • Chattrobotar förhåller sig inte särskilt till svenska läroplaner. Det betyder till exempel att man inte kan utgå från att lektionsplaneringar eller bedömningar som chattbottar gör följer svenska skolans styrdokument.

Punktlistan kommer från Skolverket

Läs mer om AI på skolverket.se

Nyhet: AI i skolan – risker och möjligheter

Råd om chatGPT

Forskning: Artificiell intelligens i skolan kräver ökad insikt hos lärare

Written by 

Kommentera